Геннадій Зубко: «Реформи будуть стрімкими — часу на роздуми немає»
Інтерв’ю Віце-прем’єр-міністра — Міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства Геннадія Зубка для газети «Урядовий кур’єр» (№ 33 (5407) від 21 лютого 2015 року).
— Нещодавно депутати Верховної Ради підтримали у другому читанні законопроект Мінрегіону «Про добровільне об'єднання територіальних громад». Наскільки важливо це рішення для реалізації реформи місцевого самоврядування?
— Це дуже важливий крок вперед. Країні потрібні самодостатні громади, здатні взяти на себе більшу частину повноважень і фінансів від центральної влади - саме це передбачає реформа місцевого самоврядування. Закон, розроблений нашим міністерством і прийнятий 6 лютого, допоможе в об'єднанні таких громад і розподіл повноважень. В результаті це дозволить збільшити ресурсну базу місцевих бюджетів.
І прийняття цього закону — лише одна складова комплексного процесу, який почався ще в минулому році. В ньому задіяні всі гілки влади. Децентралізація — один з пріоритетів, закріплених у Коаліційній угоді і в «Стратегії-2020», розробленої командою Президента України. Фактично підготовка реформи та її реалізація почалися відразу після президентських виборів. Це велика командна робота.
З тих пір ми значно просунулися вперед. В грудні 2014 року були внесені зміни у Бюджетний і Податковий кодекси. Де-факто в країні сталася фінансова децентралізація. Завдяки цьому, за попередніми розрахунками, в 2015 році місцеві бюджети отримають понад 30 мільярдів гривень, а в перспективі їх доходи зможуть вирости в два-три рази. Однак для цього всім нам треба буде добре попрацювати.
— Які ще кроки ми повинні зробити на шляху реалізації реформи?
— По-перше, це вдосконалення Бюджетного та Податкового кодексів. В результаті реформи ми повинні отримати ситуацію, коли 60% всіх податків буде залишатися на місцях. Це буде своєрідна податкова революція. Тому що до цих пір 70% коштів надходили в центр, а звідти розподілялися по регіонах з урахуванням державних програм.
По-друге — прийняти ще ряд важливих законів і внести зміни в більш ніж 100 діючих. Міністерство вже провело титанічну законодавчу роботу. Зараз ми працюємо над новими редакціями базових для реформи законів — «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Про місцевих органах виконавчої влади». Також на стадії розробки закону «Про адміністративно-територіальний устрій України».
Хочу додати, що кожен законопроект з питань місцевого самоврядування, який розробляє Мінрегіон, проходить експертизу в Страсбурзі. Ми намагаємося дотримуватися європейських стандартів і рекомендацій у питанні децентралізації. Крім того, пріоритет підтримки реформи місцевого самоврядування зазначений у Плані дій Ради Європи для України на 2015-2017 роки.
І є ще один важливий момент — кардинально реформувати всю систему державного управління, якої зараз так потребує країна, неможливе без змін у Конституції.
— Зазвичай внесення змін в Основний Закон може тривати місяцями, а то й роками. Чи намагаєтеся ви якось прискорити цей процес?
— Так, звичайно. При Мінрегіоні вже почала працювати Експертна рада з питань децентралізації, місцевого самоврядування та регіональної політики. Вона займається підготовкою пропозицій щодо внесення змін до Конституції України в частині децентралізації влади. Від цих конституційних змін буде залежати зміст всіх інших законодавчих актів, пов'язаних з цією реформою.
Крім того, Президент уже анонсував створення найближчим часом Конституційної ради у трикутнику АП — Кабмін — Верховна Рада, яка буде спиратися на громадянське суспільство, на суспільний запит. На рівні цієї ради всі деталі конституційної реформи будуть обговорювати спільно з всеукраїнськими асоціаціями органів місцевого самоврядування і місцевими радами.
Однак врахуйте: уряд і Адміністрація Президента зараз вирішують архіскладне завдання — в умовах війни ми опрацьовуємо модель, від якої отримаємо вигоду в мирний час. Роботи ще багато. І локомотив запущений, і його вже не зупинити.
— Які переваги отримає місцева влада після такого кардинального переформатування системи управління?
— Переваги очевидні! В першу чергу це достатня кількість фінансів на розвиток свого регіону. Це владні повноваження і найважливіші важелі управління. Якщо місцева влада зможе з розумом використовувати цей ресурс громади отримають гарні дороги, впорядковані парки й сквери, нові теплі школи, лікарні і дитсадки, освітлені вулиці. А якщо не зможе — громадяни будуть знати, з кого питати.
За 23 роки вітчизняна модель централізованого управління довела свою недієздатність. Як показує практика, те, що нав'язується зверху, без належного обговорення, — не працює. І важко заперечувати те, що місцеві громади краще знають свої проблеми, ніж центральна влада. Тому маємо високі шанси досить швидко побачити позитивні зрушення в країні, коли завершимо реформу.
Тому потрібно мати відправну точку. І нею має стати формування самодостатніх місцевих громад.
— Чи достатньо, на вашу думку, суспільство поінформоване про переваги цієї реформи? І скільки часу має країна, щоб здійснити такий колосальний управлінський переворот?
— Скажу відверто, часу небагато. Терміни проведення реформи досить жорсткі. Наступні місцеві вибори повинні провести вже за новим об'єднаних громад. І цей процес почався не вчора. Фахівці Мінрегіону разом з експертами відпрацьовували ці питання на місцях з весни минулого року. Плани об'єднання ні для кого не є таємницею. Головне завдання - створити дієздатні громади.
А далі вже простіше. Такі укрупнені громади відразу отримають фінансову підтримку від держави. Це стане позитивним прикладом для інших громад, де місцеві чиновники чинили опір об'єднанню і через страх втратити посади. Тільки так зрушимо з місця цей віз проблем.
Щоб це здійснити, потрібні політична воля та підтримка суспільства.
— А як би ви охарактеризували політичний клімат навколо реформи? Наскільки злагоджено працюють всі гілки влади, щоб децентралізація сталася?
— Тему реформ в країні потрібно деполітизувати. Уряд і Адміністрація Президента проводять титанічну роботу для того, щоб в умовах війни реформувати країну. Зараз децентралізація — це передова реформ. Ми спираємося на програму Президента «Стратегія-2020» і Програму діяльності Кабінету Міністрів, в основі якої — Коаліційна угода, робимо все, щоб забезпечити ефективність і безперервність реформи децентралізації. Отже, ми розраховуємо на підтримку, а не на політичні танці з електоральним бубном.
Політичним партіям, насамперед партнерам по коаліції, слід припинити спекулювати безпеки країни, обороні і питаннях децентралізації. На мій погляд, цю тему варто обговорювати всередині коаліції і вийти з консолідованим.
— Складна економічна і політична ситуація в країні, безперечно, впливає на проведення реформи. Чи можна взагалі в умовах невизначеності фактичних меж проводити децентралізацію?
— Не тільки можна, але і вкрай необхідно. Лише поштовх до розвитку регіонів здатний вивести Україну з кризи. Це неодмінно потягне за собою інші зміни - фіскальні, економічні і т. д.
І ми добре розуміємо, що в нинішній ситуації не маємо права на помилку. Децентралізація стала чимось більшим за реформу. Її проведення - це вже питання збереження державності. Ми впевнені, що в майбутньому реформа забезпечить найголовніше для країни — стійкий світ.
Оксана Головко, «Урядовий кур'єр»
Джерело: Мінрегіон